Friday 27 June 2014

Penggunaan kata SAYA & AWAK dalam percakapan ...


" Hye awak .... :-D .... 
Dok buat apa tu ?? Sebok eh ??
Sihat ke ?? 
kalau awak sihat jom la teman saya pi dating ... NAK X ?? "

Penggunaan kata SAYA atau AWAK ...
At Malaysia ni yang selalu guna perkataan macam ni bila seorang
lelaki tu sedang bercakap dengan perempuan ataupun seorang
perempuan sedang bercakap dengan lelaki ..
Atau apa-apa je la !!..















Sebenarnya aku xsuka cakap saya2 awak2 ni bila bersembang dengan perempuan
tambah-tambah lagi dengan laki ... HUH !! LAGI ARR GELI !!
Sebab tu at blog aku tulis aku2 ko2 ( perak ) hang2 ( kedah ) kau2 ( KL ) je ...
Bagi aku cakap saya2 awak2 ni macam ayat mengedik, mengorat atau sebagainya ..
Aku cuma cakap saya2 awak2 ni pada waktu tertentu je ..

Macam aku nak pergi beli bawang at kedai ...
So, aku cakap la cmni :
" Makcik, bagi saya bawang sekilo ... "
Kata orang :
" Aik !! Tadi ko cakap ayat mengedik la apa la ... 
Tapi sekarang ni ko un cakap jugak kan ??.. "
Memanglah kena cakap saya2 xkan nak cakap aku2 ko2 kot ... -_-
" Woi makcik, bagi aku bawang sekilo " ...



Aku xcakap yang sapa yang cakap saya2 awak2 ni adalah orang yang gedik ..
Aku just nak bagitahu je yang aku ni xsuka cakap saya2 awak2 ...
Hanya cakap saya2 awak2 pada tempat dan waktu tertentu sahaja ...
JANGAN SALAH FAHAM K ??

4 comments:

  1. bro...itu biasa di gunakan di semenanjung sahaha..kalau bro pg sabah atau sarawak,,jgn hairan anak cakap aku aku ko ko dengan mak ayah...bukan kasar pun tapi semua org pun sama,,,hoho.,

    contoh ayat:
    "mak.. nanti ko jgn lupa singgah aku lepas sekolah"..

    "pakcik,, ko nak pegi mana ni?"

    hoho..so kalau pg sabah sarwak jgn hairan ya bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahax .... kasar gler bahasanya ..
      Btw tq ye for information

      Delete
  2. tak suka kot cakap aku aku.. dah terbiasa dari kecik saya, orang or kita. bunyi gedik or tak, N tak kisah pun.. mungkin sebab dah terbiasa, family tak gunakan perkataan aku..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...